Fem saker som dramatiskt förändrar Hisingen till det bättre 2015

I helgen kunde man i GP här läsa om den förutspådda restaurangboomen på Hisingen och främst Lindholmen, och vi vill ju inte vara sämre här på Hisingenftw. Vad bär det nya året med sig för Hisingen? Vi putsade upp vår kristallkula, samlade in gammal kaffesump, tog några självgoda kvasiösterländska yogapass och uppsökte några ledande spåmän. Detta är vad vi fann – Fem saker som dramatiskt förändrar Hisingen till det bättre 2015.

1. Restaurangboom i Kville!

Som sagt, GP har under helgen skrivit om krogutvecklingen i Gbg på senare år, inte minst har ju Avenyfamiljens satsning på Tredje Långgatan ritat om restaurangkartan dramatiskt. Christer Johansson, ordförande för hotell- och restaurangnäringens Visita i Göteborg, pekar ut Lindhomen som ett område där branschen kommer att blomstra inom några år och tror på en stark utveckling av restaurangnäringen på Lindholmen. Sure thing, med nya bostäder och skyskrapan Polstjärnan i antågnde kommer detta eftersatta krogområde att förvandlas. Men det tar som sagt några år. Vad vi ser i kristallkulan för 2015 är däremot hur moderna och medvetna krögare in spe får upp ögonen för gamla Kvillekvarteren, där hyrorna är låga och nybyggarandan påtaglig. Majorna är ju idag ett huppieområde (hippiestylade yuppies) där lokalhyrorna knappaste lär sjunka . Vi ser i kaffesumpen t ex små nischade hål i väggen, mycket grönt (här finns ju lantbruk och lokala odlare inpå knuten!) och vegg och framför allt nya friska ideér, mindre ängsligt och mer pang på. Men vi ser också gärna att en o annan etablerad citykrögare vågar sig på en hisingsfilial. Här behövs både Dubbel Dubbel-krafter, Avenyfamiljen-krafter och helt otippade krafter från säg Biskopsgården Backa eller Tuve. Vi ser också långa köer till Jenin Grill och Duy-Tan, på gott och ont…kanske borde vi inte hajpat de så hårt så att hela media-gbg följde efter…sorry för det…)

2. Lånecyklar på Hisingen!

Skandalen att inte lånecyklar finns på Hisingen blir ett minne blott under 2015, ingen fattar hur detta kunde dröja (58 Styr & Ställ i Gbg men inte en enda på Hisingen…) men allt är förlåtet när stationer med cyklar nu äntligen kommer på plats på <Lindholmen, Eriksberg, Hjalmis och Vågis.

3. Tätare turer över älven och beslut om ny cykelbro!

Seriöst alltså. Frihamnen,Lindholmen, Eriksberg, Kvillebäcken. Alla vet var Gbg växer mest, men vi sitter fortfarande på endaat två broar och samt ett knippe små färjor. Det behövs tätare turer och inte minst en ny cykel- och gångbro mellan de två stora broarna. Kompletterat givetvis med linbana! Lös det!

4. Götaverkens kranar blir byggnadsminne!

De där kranarna i hamnen på norra älvstranden, som utgör ett magiskt blickfång i stan, är tydligen inte byggnadsminneförklarade, som t ex stora bockkranen i Eriksberg är. Nu när de sista spåren av varvsindustrin sopas igen, kanske dags att kolla upp den saken. Gör når kreativt, vad ni vill, men låt dem stå kvar. Utan dessa orange ikoniska utropstecken mot skyn och symboler för Götreborgs nutidshistoria vore vi en fattigare stad. Vi tror bestämt att frågan väcks detta år.


5.  Lundbyleden och Hjalmar Brantingsgatan blir stadsgator!

2015 blir året då staden inleder förvandlingen av de autostrador som skär igenom Göteborg till vettiga stadsgator. Eftersom såväl Frihamnen som Kville räknas som de mer expansiva delarna av stadens nya citydelar bör man omedelbart inleda arbetet med att förvandla de flerfiliga motorvägarna Lundbyleden respektive Hjalmar Brantingsgatan – som idag skär sönder alla möjligheter att på ett naturligt sätt integrerera dessa delar av befintlig och ny tillkommande stadsbebyggelse – till något som bättre rimmr med de visioner om älvstaden som vi hört så mycket gott om. Exit: Trött mossig göteborgsk trafikplanering på bilismens villkor. Entrè: STADSPLANERING à la 2000-talet.

 


Publicerat: 2015-01-06
Taggar: , , , , , , , ,