Behovet av en cykelbro över älven inget aprilskämt

Okej, april april. Vi skämtade aprilo om en ny gång- och cykelbro igår. För ett skämt, det är ju vad det är, det faktum att man kan stå och blicka ut mot fastlandet från Hisingenn strand – på ett par få kasta-macka-längders avstånd fortsätter staden – men för att effektivt komma dit krävs en rundtur över halva stan per buss eller bil, såvida man inte råkar ha en älvsnabb i närheten. Därför drar vi igång en kampanj för en ny cykelbro över älven! (förresten är förslaget på bro som vi visade igår gjort av en livs levande arkitektstudent på Chalmers för några år sen, kolla in hennes idé här!)

Hur som helst. Behovet av en gång- och cykelbro har knappast minskat på senare år, eller på grund av beslutet om en ny Hisingsbro. Vi skulle istället vilja vända på kuttingen och säga som så här: om Göteborgs Stad menar allvar med den nyligen lanserade målsättningen på cykling, ja då behövs en fast och snabb och låg förbindelse över älven för cyklar.

Den nya cykelplanen i Göteborg säger att 2025 ska antalet cykelresor vara tre gånger så många som 2011. Det ska bli snabbt, enkelt och säkert att cykla i staden enligt det nya cykelprogrammet. Det innebär en fördjupning och konkretisering av stadens trafikstrategi. För att nå dit ska staden jobba med fyra åtgärdsområden: infrastruktur, drift och underhåll, stöd och tjänster samt kommunikation. Samtliga åtgärder sägs ska anpassas efter cyklisternas behov och noggrann uppföljning ska ske. Ett annat uttalat mätbart mål, utöver det ökade antalet cykelresor, är att år 2015 ska tre av fyra göteborgare tycka att Göteborg är en cykelvänlig stad.

Okaaaj. Vi ska hjälpa Göteborgs stad att förverkliga denna utmärkta målsättning. I vår drar vi således igång en kampanj för att få till stånd denna bro. För kom ihåg en sak: de må vara “lika långt till stjärnorna här på Hisingen som på nedre ManhattanW, som Kristian Anttila har skaldat, men ska man ta sig från Hisingen över till stan är den närmaste vägen rakt över älven.



Publicerat: 2015-04-02
Taggar: , , ,