Linbanan börjar byggas 2018

Planerna för den tänkta linbanan blir alltmer konkreta. Utredning pågår för fullt, och om allt går i lös kan bygget påbörjas 2018, klar blir den i såfall först 2021. Restiden från Järntorget till Lindholmen blir fyra minuter, i en gondol, 70 meter över vattnet. 

Vi undrar dock fortfarande om inte en rejäl cykel- och gångbro över älven vore mer ändamålsenligt – inte minst nu när den synnerligen knepiga flytten av Älvsnabbenstoppet från Rosenlund till Stenpiren gjort allt en smula knepigare och orsakat mycket hätska reaktioner. En förlängd Linnégatan över älven – från Rosenlund över till Lindholmen, är DET inte vad denna stad egentligen behöver, kräver, längtar efter?

Ja, ni har kanske redan sett filmen på denna sajt, men vi bjuckar gärna på denna lätt statiska upplevelse ännu en gång:

Här är systemkraven man arbetar utifrån:

-System med tre kablar med avkopplingsbart grepp för möjligheten att erbjuda stora gondoler och god vinstabilitet
-Gondoler som stannar helt i 2 x 20 sekunder för smidigare på- och avstigning
-Segelfri höjs över Göta Älv på minst 45 meter, vilket ger 75 meter höga torn på var sida älven
-Passagerarkapacitet om ca 3 000 stående passagerare per rikting per timme
-En ny gondol var 45:e sekund
-Varje gondol erbjuder plats för 25 – 30 stående passagerae, eller ett mindre antal om uppblandat med sittande passagerare, rullstolar, barnvagnar eller cyklar
-Depån för gondolderna placeras inte vid den södra stationen (Järntorget)
-Marschfarten är 6 meter per sekund eller cirka 22 kilometer per timme

Vill du fördjupa dig mer? Kolla här!


Publicerat: 2015-09-11
Taggar: , , , , ,