Ska sjöfarten ånyo sätta stopp för en bro?

Snart har det gått tre år sedan Göteborgs stad utlyste arkitekttävlingen om utformningen av den nya Hisingsbron. Vinnaren korades i slutet av 2013. Nu har beslutet skjutits upp till nästa år. Igen. Man har svårt att tro att något alls blir byggt i denna lilla stad…

En gång i tiden var det sagt att Göteborgs stad äntligen skulle begåvas med en gång- och cykelbro. Efter flera års utredningar och utrednigar av utredningar i olika domstolar kom samtliga miljöprövande instanser fram till att sjöfartens intressen var viktigare än att kunna cykla och gå över älven på en separat bro. Nu har bakåtsträvande intressen ännu en gång skjutit upp beslutet om Hisingsbrons varande.

Den nya, lägre Hisingsbron anses hota den riksintressanta fartygstrafiken till och från Vänern, och de åtta klagande är kommunerna Ale, Götene, Gullspång, Karlstad, Kristinehamn, Lidköping, Mariestad och Vänersborg.

Den tidigare stoppade cykelbron skulle landat på fastlandssidan i närheten av Stenpiren. Återstår att se om Hisingsbron går samma öde till mötes.

För övrigt kan vi ju påminna om att nuvarande bro har ett bäst-före-datum som närmar sig. Så frågan är broöppning eller brostängning – hur ska di ha det?

 

 


Publicerat: 2015-09-15
Taggar: , , ,