Äntligen spårvagn under älven – men hur gör vi med Bandylänken?

Ni kanske läste om det häromdagen. Det ska bli spårvagn under älven, mellan Linnéplatsen och ut på Hisingen. Jättebra säger vi – men vi undrar en hel del över sträckningen spårvagnen tar från Linnéplatsen på sin väg mot Hisingen – en bandyklubba-böj rakt in mot (under) Naturhistoriska och sen via Majvallen in på Bangatan. Blir det en tunnel där, eller kör vagnen backen upp vid Plikta? Frågorna hopar sig och allt kokar ner till: vad gör vi med Bandylänken?

Sverigeförhandlingen. Sug på det ordet en stund. Hur som helst, det handlar rakt upp och ner om lokala och regionala projekt som staten erbjuder sig att vara med och finansiera. Det väckte viss bestörtning på vissa håll, bland annat stadens politiker i båda blocken, att linbanan var helt exkluderad. Vi gillar ju tanken på linbana, eftersom det är nödvändigt med bättre möjligheter att förflytta sig, med eller utan cykel, över älven.

Men – att vi inte kan förflytta oss UNDER älven med spårvagn är förstås inget annat än en jädra skandal. Vi motstår nu de larviga frestelserna att jämföra oss med världens bästa stad New York City, men bara gör tankefiguren att det saknades underjordisk kontakt mellan Manhattan och Brooklyn…jeeez. Vi är inte säkra men det är ju typ varenda subway-linje i den stora stan som rullar under East River. I Göteborg har vi…eh…Tingstadstunneln.

Men låt oss nu inte gå in i gnällmood här och älta det där med att Götatunneln var jättebra, den borde bara byggts under älven istället en gång till….utan tänka positivt och framåt. Och då säger vi det klart och tydligt: Det. Var. Tamigfanken. På. Tiden.

En spårvagnslinje från Linnéplatsen, som dönar ner mot och under Göta älv för att dansa upp i stadens mest spännande framtida område Lindholmen och vidare mot Ringön – det här är toppen. Dessutom ska det tillgodoses cykelmöjligheter också. Det är ju underbart! Det enda kruxet nu är som vi ser det – kommer göteborgarna (och Majornaborna) att acceptera denna udda sträckning som till formen mest påminner om en bandyklubba? Eller har vi nu att se fram emot semiunga mediehipsters som står i sotarmössa och orange västar med “Grinig Hipster” tryckt på västens rygg utanför Kafé Zenith på Djurgårdsgatan och skriker om maktmissbruk och alternativa sträckningar?

På kartan ser ni den brungula linjen, hur den böjer sig likt en bandyklubba där skaftet såvitt vi kan utläsa det utgörs av Bangatan. Vän av ordning frågar sig nu – okej, säg att böjen genom Slottskogen och Masthuggets berg är avklarad på endera viset – hur i hela fridens namn löser vi nedfarten till älven? Vi tänker på dels det hinder som utgörs av Sjömanskyrkan, dels höjdskillnaden. Detta är ju egentligen den sträckning där vi på Hisingenftw för länge sedan föreslog en cykelbro, det skrev vi t ex om här, så vi ser ju rent logiskt detta som ett smart ställe för överfart, men j..topografin är en besväranden.

Kort sagt, kära Sverigeförhandlingen – grymt med spårvagn under älven, men hur gör vi med Bandylänken?

 


Publicerat: 2016-02-11
Taggar: , , ,