Reklamduo från Hisingen blir Sveriges landslag i Cannes

Här är landets bästa unga reklammakare!
Hisingsborna Thérese Bohlén-Kinn och Nina Friman från kommunikationsbyrån Welcom i Göteborg har utsetts till ”Sveriges vassaste unga kreatörer 2017” och får försvara de svenska färgerna i den internationella tävlingen Cannes Young Lions.
– Jag har tidigare tävlat mycket inom friidrott, men det här är den mest betydelsefulla vinsten någonsin, säger Thérese.

Nina Friman och Thérese Bohlén-Kinn jobbar som Art Director respektive Copywriter på kommunikationsbyrån Welcom i Göteborg. I den svenska Young Lions-tävlingen som avgjordes i Stockholm i slutet av april handlade det om att uppmärksamma svenskarna om vanvårdade och hemlösa djur med avsändare Djurskyddet. Juryn föll pladask för tjejernas förslag:

“En annonsserie som förstår och flirtar med sin målgrupp. Trots den sorgliga verkligheten som många värjer sig mot lyckas de ändå nå fram med sitt budskap: att Djurskyddets styrka är att se bortom fasaderna och påverka på djupet.” skriver man i prismotiveringen. ”Vi är säkra på att det här teamet kommer att kunna leverera insiktsfulla, oväntade lösningar med ett grymt hantverk i Cannes.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

– För mig är det här är ett kvitto på att det vi gör och brinner för, kreativ höjd, uppskattas, säger Nina Friman. Jag tror att en stor del av framgången är det öppna arbetsklimatet på vår byrå, där en får både frihet och stöttning i den kreativa processen. Det och vår aldrig sinande drivkraft om att allting kan bli lite, lite bättre.

Thérese Bohlén-Kinn beskriver duons arbetssätt som en kreativ process där en öser ur sig idéer för att sedan försöka tratta ner och få fram den allra bästa. Vilket också innebär perioder av tvivel.

– Ett tag tänkte vi skrota bidraget och inte ens ställa upp i tävlingen, säger hon. Som tur var tog vi vårt förnuft till fånga. Den här chansen är superhäftig!

Under Cannes Young Lions om ett par veckor tävlar göteborgstjejerna mot 400 andra begåvade unga kreatörer från hela världen. Där får alla team en kort uppdragsbeskrivning från en ännu hemlig ideell organisation och 24 timmar senare ska ett kampanjförslag vara framme.

Årets uppdragsgivare var Djurskyddet. Här kan ni hitta Nina och Theréses printannonser:  http://reklamvarlden.se/Young%20Lions%202017/Syns%20du%20inte%20finns%20du%20inte.pdf

IMG_7575_fix


Publicerat: 2017-05-08