De startar Hisingens nya nyhetssajt: “Expressen möter Dagens industri”

Vill du läsa dagliga nyheter från Hisingen – från journalister som bor här?
Nu lanseras HelaHisingen.se, nyhetssajten med fokus på allt från livsstil till näringsliv på Hisingen.
— Vi hoppas nå 15 700 Hisingsbor i veckan redan i vår, säger journalisten Markus Hankins.
Måndag 3 februari är det officiell premiär för https://www.helahisingen.se – en ny nyhetssajt om Hisingen, för de som bor, jobbar eller besöker Sveriges folkrikaste ö. Sajten säger sig vilja ge läsarna dagliga uppdateringar om allt från Hisingens hetaste restauranger till längre intervjuer med företagsledare och vanliga “Hisingsbor”.
— Vi bor på Hisingen och har märkt att det saknas journalistik som är nära människorna som bor här. Journalistik med fokus på allt det positiva, expansiva och spännande som händer i den här delen av Göteborg och Sverige, säger Markus Hankins, initiativtagare till den nya sajten.
— De etablerade medierna nämner sällan Hisingen om det inte är i anknytning till något storföretag eller en händelsenyhet. Men de flesta vanliga nyheter som sker på Hisingen ligger mellan Volvo Cars bokslut och ett personrån. Men många av de historierna blir aldrig skildrade för en större publik, säger medgrundaren och journalisten Henrietta Johansson.
Kvällstidning och affärstidning – på Hisingen
De två har jobbat tillsammans på kvällstidningen Expressen och senare på Göteborgs-Posten. Nu är de sambos privat och bor i Lundby på centrala Hisingen. Tillsammans har de närmare 20 års erfarenhet av journalistik och har varit chefer och arbetsledare i en mängd olika roller på GP, GT och Expressen. Den erfarenheten tar de nu med sig in i projektet HelaHisingen.se:
— HelaHisingen blir en mer “tabloid” produkt än de flesta andra lokaltidningar, särskilt om man jämför med de gratistidningar som kommer i brevlådan. Vi vill hitta vinklar som känns lite mer kvälls- och affärstidningsmässiga än vad man vanligtvis ser i den hyperlokala journalistiken. Det finns så otroligt många bra historier att berätta och projekt att skildra som inte får plats hos de stora medierna, säger Henrietta Johansson.
— Vi tror att den typen av innehåll kommer nå en större grupp läsare och engagera fler. Utgångspunkten blir i sådant som vi tror är spännande och intressant för de tiotusentals människor som jobbar här och över 157 000 som bor här, säger Markus Hankins.
— Det är därför vårt första mål blir att nå ut till 15 700 Hisingsbor i veckan redan i vår, för då når vi var tionde person som bor här. Om ett år hoppas vi kunna utmana några av de mer etablerade medierna i stan om att ha bäst räckvidd här på Hisingen, men det är några steg framåt, säger Markus Hankins som vuxit upp i Hisings Backa, Biskopsgården och Lundby.
En levande nyhetssajt
Till en början är HelaHisingen indelat i sex ämnesområden: byggnytt, näringsliv, mat & dryck, livsstil, shopping samt nöje & sport. Men det kan ändras redan under de första månaderna, säger grundarna:
— Vi kommer vara väldigt öppna för att göra ett innehåll som så många människor runt om på Hisingen tycker är bra och engagerande, säger Markus Hankins. Ser vi plötsligt att det finns ett stort intresse för opinionsjournalistik om lokala frågor, eller att folk vill se recensioner av restauranger – så får vi lägga energi på det och skala ner på något annat.
Samtidigt tror duon bakom sajten att det kommer finnas många lokala företag som är intresserade av att annonsera i en “hyperlokal digital redaktionell miljö”:
— Redan när vi smygtestat sajten ser vi att enskilda artiklar vi publicerar snabbt får en bättre lokal räckvidd än vad en Facebook-annons får i de flesta fall, så här kommer vår journalistik att ge företag på Hisingen och i övriga Göteborg en ny plattform att nå Hisingsborna genom, säger Henrietta Johansson.
— En annonsmiljö som är mycket billigare än många av våra konkurrenter, flikar Markus Hankins in med ett litet skratt.

Bilden: Markus Hankins och Henrietta Johansson, grundare av HelaHisingen.se.


Publicerat: 2020-01-24